muziektheater

We are (not) Tupac Shakur

DieHeleding


za 6 april 2024   Kleine zaal

20:30 uur

Bestel snel


Een confronterende rapvoorstelling over een hiphoplegende onszelf. 

‘All my life I’ve been different things to different people’, zei hiphop-icoon Tupac Amaru Shakur (1971-1996). Tupac vond zichzelf steeds opnieuw uit. Maar wie was hij echt? Activist, muzieklegende, veroordeeld sex offender, acteur, dichter, marketingmachine of held? Of hangt wie hij was af van wie er naar hem kijkt? In een moordend raptempo fileert hiphopcollectief DIEHELEDING onze neiging tot hokjesdenken aan de hand van the biggest story of them all: het grillige levensverhaal van rapper Tupac Shakur.

In WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR doet theatercollectief DIEHELEDING een poging het mysterie Tupac in een persoon te vatten. Een poging gedoemd te mislukken, want ongemakkelijke vragen en nog ongemakkelijkere antwoorden leggen het maakproces plat. Kunnen ze, als Nederlands hiphopcollectief, zich dit Afro-Amerikaans muziekgenre en het levensverhaal van hun held eigenlijk wel toe-eigenen? En hoe zit het met de rolverdeling? Wie moet of mag Tupac spelen? Of zijn moeder Black Panther Afeni? Platenbaas Suge Knight? Wat mag wel en wat mag niet? En wie bepaalt dat?

WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR wordt gemaakt en gespeeld door DIEHELEDING’s vaste kern Merel Pauw en Steven Ivo, aangevuld met acteurs Femi van Elshuis en Ousmane Bangura. Jip Vuik van DIEHELEDING regisseert de voorstelling. WE ARE (NOT) TUPAC SHAKUR is een coproductie van DIEHELEDING en Urban Myth. Jörgen Tjon A Fong, is vanuit Urban Myth artistiek adviseur. De dramaturgie is in handen van Sara Bergen van Urban Myth.

Website: DIEHELEDING

Concept: DIEHELEDING (Steven Ivo, Merel Pauw, Jip Vuik)

Tekst en muziek: Steven Ivo, Merel Pauw, Jip Vuik, Ousmane Bangura

Spel: Merel Pauw, Steven Ivo, Ousmane Bangura

Regie: Jip Vuik

Dramaturgische coaching: Jörgen Tjong a Fong

Kostuum en decor: Sacha Zwiers

Fotograaf: Lucas van der Rhee

Mastering muziek: Tom van Wee

Zakelijke leiding: Juul Spoor

DIEHELEDING
DIEHELEDING is een muziektheatercollectief dat gelooft in de kracht van verschillen. Het collectief bestaat ieder project uit mensen die nooit hetzelfde voelen of denken en vanuit dat uitgangspunt maken zij theater. De meerstemmigheid als stem, omdat zij geloven dat alleen dat een waarachtige representatie van de mens is.

DIEHELEDING maakt voorstellingen met rap en schrijft daarbij originele teksten en produceert eigen muziek. De voorstellingen staan altijd met één been in de (theater)geschiedenis en een ander been in de hedendaagse (muziek)cultuur. 

Urban Myth
Culturele organisatie Urban Myth geeft onvertelde verhalen een podium. Daarbij kiest Urban Myth voor nieuwe invalshoeken op onze gedeelde Nederlandse geschiedenis die aanzetten tot gezamenlijk nadenken over identiteit. Wie ben ik, wie is de ander? Wie zijn wij samen?

Urban Myth speelt, als vast theatergezelschap van Internationaal Theater Amsterdam (voorheen Stadsschouwburg Amsterdam), grote zaal-voorstellingen door het hele land. Naast theatervoorstellingen maakt Urban Myth ook eigenzinnige en diverse programmering, variërend van talkshows tot kunstdiscipline-overstijgende samenwerkingen met musea.

'Dat Dashboard toch een overrompelende ervaring biedt komt door het fenomenale spel van Pauw. Tegen het eind van de rit stapt ze uit. Het waarom moet hier om spoilertechnische redenen onvermeld blijven, maar het is een apotheose die veel in perspectief plaatst. De muziek zwelt aan, de toeschouwer blijft aangeslagen achter.’ | Luuk Verpaalen over Dashboard voor de Theaterkrant

In hun swingende jeugdtheatervoorstelling rappen de spelers het verhaal van de Lügenbaron met vlijmscherpe teksten aan elkaar. (...) Als het publiek aan het verpletterende slot moet kiezen of liegen nou wel of niet goed is, moet je zelfs als volwassene het antwoord schuldig blijven.’  | Marijn Lems over 'de Baron van Münchhausen' in het NRC ★★★★★

'Het knappe slot toont bovendien die eeuwig tragische paradox van de mens: de neiging om geweld met geweld te bestrijden. Die verwarrende spanning tilt Fox Populi uit boven de vrolijk swingende show die het óók is. Dat zijn de beste Paradeproducties.' | Herien Wensink over ‘Fox Populi’ in de Volkskrant ★★★★

 

Hiphop-theatercollectief DIEHELEDING ontving uit handen van panelvoorzitter Hanneke Groenteman de stimuleringsprijs The Next! uitgereikt voor hun projectplan TUPAC. Aan de jaarlijkse prijs is een geldbedrag van €25.000,- verbonden. TUPAC werd gekozen vanwege een voor het panel intrigerende dubbele laag in de benadering van het stuk. Mag je als buitenstaander meepraten over een cultuur die niet je eigen cultuur is? Deze knagende benadering van wie wel en niet over bepaalde zaken zou mogen vertellen vindt het panel bijzonder interessant en een gegeven dat ze graag door de winnaar wil laten onderzoeken.

Uit het panelrapport:

In TUPAC buigt DIEHELEDING zich over het werk en leven van de wereldberoemde rapper Tupac Shakur. Hiphop-icoon Tupac, in 1996 doodgeschoten, kende een grillige levensloop. Hij transformeerde van gevoelige, poëzie-schrijvende tiener in een rapper met snoeiharde teksten vol van haat en geweld. DIEHELEDING gebruikt dit levenspad van Tupac om een voorstelling te maken over de radicalisering van een kunstenaar en zoeken daarbij hun eigen radicaliteit op. Hoe ver moet je gaan om je boodschap over te brengen? Niet alleen vinden ze het belangrijk om erachter te komen waarom ze, net als Tupac rap en hiphop gebruiken om een boodschap over te brengen maar ook stellen ze zich de vraag of zij als ‘gemengd’ gezelschap zomaar een voorstelling kunnen maken over een rapicoon uit een dominant Afro-Amerikaanse cultuur? Zijn ze divers genoeg om dit verhaal te vertellen? Om überhaupt hiphop te gebruiken? Het panel vindt dat een intrigerend en knagend gegeven dat getuigt van zelfreflectie.

Ook interessant voor jou: