toneel

Hans Croiset, René van 't Hof, e.a. | Theater Rotterdam

Eindspel


vr 15 november 2019   Grote zaal

20:00 - 21:25 uur

Laatste kans


Lichtvoetige tragedie met droge terzijdes en snelle taalspelletjes

Schrijven over de zinloosheid van het bestaan en ons daar toch om laten lachen. Dat kon Samuel Beckett, één van de grootste toneelschrijvers van de 20e eeuw, als geen ander.  Hoe ga je om met eindigheid? Het is deze vraag die Beckett met zoveel absurditeit en spelplezier te lijf gaat, dat daarin een ontroerend antwoord schuilt. 

'Eindspel' speelt zich af in een verlaten wereld. Vier personages weigeren op te geven, zelfs wanneer alles om hen heen al bijna is vergaan. Ze zitten in hun schuilplaats en kunnen daar niet weg. De blinde en verlamde Hamm is afhankelijk van zijn kreupele bediende Clov. De bejaarde ouders van Hamm, Nagg en Nell, leven in een vuilnisbak. Het einde is in zicht. Maar zolang het niet zover is, gaan ze door. Ze spelen hun eindspel.

En dat is geestiger dan het lijkt. ‘Niets is grappiger dan het ongeluk’, zegt Nell. Beckett buit dat komische potentieel meesterlijk uit. Met droge terzijdes en snelle taalspelletjes maakt hij van Eindspel een lichtvoetige tragedie

“Hans Croiset en René van ’t Hof zijn fenomenaal in deze lichte, absurde regie van Samuel Becketts Eindspel.” |  ★★★★★ Volkskrant

“Regisseur Erik Whien houdt de voorstelling verrassend licht.” | ★★★★ NRC

“Alle aandacht gaat uit naar de acteurs die met trefzekere precisie hun rollen vertolken.” | ★★★★ De Telegraaf

“Hans Croiset ontwapenend, Rene van 't Hof perfect gecast.” | Theaterkrant

Samuel Beckett is een grote inspiratie voor regisseur Erik Whien. Met zijn heldere taalgebruik en minimale setting creëert hij een wereld waarin grote levensvragen aan het licht komen. Whien brengt Becketts ‘Eindspel’ op het toneel en keert daarmee terug naar de grote zaal. Met een geweldige cast van oudere toneelspelers: Hans Croiset (winnaar Louis d’Or), René van ’t Hof, Cas Enklaar en Elsje de Wijn.

Cabaretier Micha Wertheim schreef voor de Volkskrant een prachtig essay over zijn liefde voor Beckett met een mooie aanbeveling voor Eindspel van Theater Rotterdam. “Ik kijk daarom uit naar het acteerwerk van de ervaren Hans Croiset, die bij Theater Rotterdam binnenkort de blinde man speelt, en de ongeëvenaarde René van ’t Hof, die diens knecht vertolkt. In Londen wordt de oude man in Endgame dit seizoen gespeeld door Alan Cumming en de knecht door Daniel ‘Harry Potter’ Radcliffe. Ook niet gek natuurlijk, maar niemand lijkt meer voor het stuk gemaakt dan René van ’t Hof. Hij heeft het vermogen om zonder ook maar een woord te zeggen mij tegelijkertijd intens vrolijk en zwaar bedroefd te maken. Ik kan niet wachten om hem over het podium te zien strompelen. ”

Inleiding Eindspel

In dertig minuten vertelt Gilles Groot u voorafgaand aan de voorstelling meer over Eindspel, over de voorliefde van Erik Whien voor het werk van Samuel Beckett en het repetitieproces in aanloop naar de voorstelling. Gilles Groot studeerde eind 2017 af aan de regie opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Hij werkt als regieassistent bij Eindspel en presenteert in het voorjaar van 2020 zijn eigen voorstelling bij het productiehuis van Theater Rotterdam.

Website: Theater Rotterdam

Tekst: Samuel Beckett
Vertaling: Jacoba van Velde
Regie: Erik Whien
Dramaturgie: Rob Klinkenberg
Spel: Hans Croiset, René van het Hof, Cas Enklaar en Elsje de Wijn Decor: Marc Warning
Licht: Casper Leemhuis
Kostuums: Bernadette Corstens
Geluid: Wessel Schrik
Regieassistentie: Gilles Groot

 

Inleiding Eindspel

In dertig minuten vertelt Gilles Groot u meer over Eindspel, over de voorliefde van Erik Whien voor het werk van Samuel Beckett en het repetitieproces in aanloop naar de voorstelling. Gilles Groot studeerde eind 2017 af aan de regie opleiding van de Toneelacademie Maastricht. Hij werkt als regieassistent bij Eindspel en presenteert in het voorjaar van 2020 zijn eigen voorstelling bij het productiehuis van Theater Rotterdam.

Maak uw avond compleet met een heerlijke borrelplank voor 2 personen. Voor € 12,50 geniet u in de pauze of na afloop van blokjes oude kaas, fuet worst, olijven of nootjes, kipfingers en cheesesticks.

Bestel nu alvast en bespreek voor de voorstelling, aan de bar, waar uw borrelplank klaargezet wordt.

Beckett dit najaar op de planken

Schrijven over de zinloosheid van het bestaan en ons daar toch om laten lachen. Dat kon Samuel Beckett, één van de grootste toneelschrijvers van de 20e eeuw, als geen ander. Beckett wordt gezien als één van de grondleggers van het moderne theater. 

Lees hier het gehele achtergrondartikel in de Volkskrant.

Uit het absurdisme van Beckett ontsnappen is onmogelijk
"Tegenover het fysieke acteerwerk van Van ’t Hof staat het prachtig ingeleefde spel van Hans Croiset. Een ijzersterke zet: met zijn doorwrochte tekstbehandeling houdt Croiset de voorstelling in de realiteit, terwijl Van ’t Hof met zijn slapstickachtige, vormelijke insteek ons daar juist van vervreemdt. Beckett hield van dat spel: het versnipperen van flarden realiteit om de absurditeit van het leven te tonen.' | Sander Janssens NRC ★★★★

Hans Croiset en René van ’t Hof zijn fenomenaal in deze lichte, absurde regie van Samuel Becketts Eindspel 
"Eindspel is een voorstelling waarom je moet lachen om maar niet te hoeven huilen' 'Erik Whien heeft in zijn regie bij Theater Rotterdam de lichte kant van het stuk, het absurde, het grappige onbestemde, benadrukt. Geen zwaarwichtig gedoe, maar een bijna vrolijk verlatingsritueel. Met een fenomenale Hans Croiset, jonglerend met de taal, als de oude Hamm die maar praat en lult en verhalen verzint om maar niet in het zwarte gat te hoeven kijken. Naast hem is René van ’t Hof als Clov al even geweldig: een slimme, timide clown." | Hein Janssen Volkskrant ★★★★★

 

Leren van Samuel Becketts absurdistische toneel: ‘Pijn, verlangen en wanhoop zijn onderdeel van ieder mens’. Cabaretier Micha Wertheim schreef in de Volkskrant een essay over Beckett en Eindspel.

Ook interessant voor u: