dans

Introdans

Moderne meisjes


vr 26 oktober 2018   Grote zaal

20:00 - 21:55 uur

Laatste kans


Drie eigenzinnige choreografes van verschillende generaties

  • Didy Veldman: The 3 Dancers (Nederlandse première)
  • Regina van Berkel: Frozen Echo (Nederlandse première)
  • Lucinda Childs: Petricor (wereldpremière)

In 2013 boekte Introdans een wereldhit met ‘Moderne meisjes’, dat werk van drie ‘grand old ladies’ van de Amerikaanse moderne dans bevatte. In het vervolg op deze succesvoorstelling komen opnieuw drie eigenzinnige choreografes samen, zij het dit keer van verschillende generaties.

De Nederlandse Regina van Berkel en Didy Veldman en de Amerikaanse grootheid Lucinda Childs staan alle drie garant voor een aansprekende stijl en benadering van het moderne-balletidioom. Veldman liet zich voor haar intieme, persoonlijke creatie ‘The 3 Dancers’ inspireren door het gelijknamige schilderij van Pablo Picasso. Van Berkels grootschalige, theatrale choreografie ‘Frozen Echo’ trekt als een Salvador Dalí-film aan je voorbij. De inmiddels 77-jarige Lucinda Childs zorgt voor de klap op de vuurpijl met een wereldpremière op muziek van Ludovico Eunaudi (componist van de muziek uit de Franse filmhit 'Intouchables'). Einaudi schrijft speciaal voor Introdans een nieuw arrangement voor piano en strijkers.

"Zoals vaak bij Childs is de complexe stroom van draaien, sprongetjes en lage arabeskes licht en helder. Introdans heeft haar werk in Nederland weer op de kaart gezet." | Volkskrant

Website: Introdans

The 3 Dancers - Didy Veldman (Nederlandse première)
Liefde, verlangen en dood komen in een extatische dans samen op Picasso’s meesterwerk The Three Dancers. Het schilderij is geïnspireerd door de dood van zijn vriend Ramon Pichot en de obsessieve liefde die een andere vriend, Carlos Casagemas, voelde voor Pichots vrouw Germaine, eindigend in de zelfmoord van Casagemas. Choreografe Didy Veldman – die de laatste jaren vooral in Engeland successen vierde – brengt Picasso’s schilderij van het canvas naar het podium, waardoor zijn expressieve, kubistische beelden als het ware tot leven komen. In haar ballet, gezet op muziek van de toonaangevende Australische componiste Elena Kats-Chernin, draait het niet zo zeer om het achterliggende verhaal, als wel om de intense spanning, het uitgesproken geweld en de enorme passie en emotie die spreken uit een van de grootste kunstwerken van de twintigste eeuw.

Frozen Echo - Regina van Berkel (Nederlandse première)
Toen artistiek directeur Roel Voorintholt vorig jaar besloot om voor het eerst een werk van Regina van Berkel uit te brengen, kon hij maar niet kiezen tussen haar imponerende creaties Memory of a Shape en Frozen Echo. Dus besloot hij ze, verdeeld over twee seizoenen, allebei op het repertoire te nemen. Van Berkel – die naast haar werk voor Nederlandse Dans Theater vooral in Duitsland naam heeft gemaakt – creëerde het uiterst theatrale Frozen Echo in 2011 voor het Düsseldorfse Ballett am Rhein, op een indringende compositie van Theo Verbey. Voor haar choreografie werkte zij, zoals altijd, nauw samen met decorontwerper Dietmar Janeck, die binnen een enorme witte ‘toneeldoos’ een enorm, statisch object opbouwde uit 70 oude computers. Daaronder stortten de dansers zich in wisselende combinaties in een dynamische, geladen en soms surrealistische choreografie, waarbij drie vrouwen een centrale rol vervullen – waarmee Voorintholt ook wil verwijzen naar de drie choreografes van MODERNE MEISJES.

Petricor - Lucinda Childs (wereldpremière) 
De band tussen de Amerikaanse choreografe Lucinda Childs en Introdans mag inmiddels gerust uniek genoemd worden. De ‘koningin van de minimal dance’ creëerde de afgelopen jaren diverse nieuwe werken voor het gezelschap en ze bestempelt haar samenwerking met Introdans als ‘een uitermate inspirerend, onverwacht geschenk’. Childs ontwikkelde tijdens haar lange carrière een volstrekt eigen bewegingsstijl: onbuigzaam, abstract, bijna mathematisch en – mede door haar eigenzinnige muziekgebruik – razend moeilijk om te dansen. Met relatief eenvoudige ballet- en atletische bewegingen creëert ze de meest complexe, hallucinerende meesterwerken, die – sinds Introdans haar werk in Nederland uitbrengt – een steeds groter publiek weten te betoveren. Voor haar wereldpremière in MODERNE MEISJES koos Childs de ‘minimal music’ die Italiaan Ludovico Einaudi componeerde; Einaudi schrijft voor Introdans een nieuw arrangement voor piano en strijkers. De hedendaagse Franse kunstenaar Dominique Drillot verzorgt de vormgeving van Childs’ nieuwe werk.

Klik hier voor het programmaboek.

"Prachtige beelden ook in Regina van Berkels Frozen Echo, vooral door het object van oude computerschermen, dat als een dinosaurusruggewervel boven het toneel hangt.”| NRC 

Maak uw avond compleet met een heerlijke borrelplank voor 2 personen. Voor € 12,50 geniet u in de pauze of na afloop van de voorstelling van blokjes oude kaas, fuet worst, olijven of nootjes, kipfingers en cheesesticks. 

Bestel nu alvast uw borrelplank en wij zorgen dat deze zal klaarstaan op een vooraf gereserveerde plek.

 

Ook interessant voor u: