opera

KASKO (voorheen Kameroperahuis)

This is (not) a fairy tale


do 15 oktober 2020   Kleine zaal

20:30 - 22:00 uur

Bestel snel


“Toegankelijke liedcyclus ontrafelt behendig sprookjes” | Theaterkrant

  • Coproductie van KASKO (voorheen Kameroperahuis) en Stichting In de Knop
  • Met Merlijn Runia (mezzosopraan), Eva Traa (viool, klokkenspel), Anne-Maartje Lemereis (piano, melodisch slagwerk)
  • Regie door Kenza Koutchoukali

In deze korte, zwart-komische liedcyclus van Anne-Maartje Lemereis maak je aan de hand van twaalf nieuwe liederen kennis met Stella, een jonge vrouw die totaal gedesillusioneerd is door de sprookjes zoals zij ze kent. Want die bestaan helemaal niet. Haar leven is volstrekt geen sprookje. In 'This is (not) a fairy tale' bezingen een zangeres, pianist en violist de magie van het leven. Duistere thema’s inbegrepen.

In de coronaperiode (met de verplichte 1,5 meter afstand) is het niet mogelijk zelf je stoel te kiezen. De Kleine Zaal is ingericht als huiskamer met bankjes en zitjes met tafeltjes. Op de avond zelf krijgt je gezelschap een plaats toegewezen. 

Website: KASKO

Compositie en tekst: Anne-Maartje Lemereis

Regie: Kenza Koutchoukali

Vormgeving: Vera Selhorst

Installatie: Rob van den Broek

Kostuum ‘The Cloud Coat’: Ruby Russell

Cast: Merlijn Runia (mezzosopraan), Eva Traa (viool, klokkenspel), Anne-Maartje Lemereis (piano, melodisch slagwerk)

Dramaturgische coaching: Cecile Brommer

Campagnebeeld: Lana Duiverman en Sarafina Suransky

Met dank aan: Koos Wolters en Eleftheria Lavdaki

Mede mogelijk gemaakt door: Provincie Overijssel, Gemeente Zwolle, November Music, Norma Fonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Stichting QEM

Kenza Koutchoukali (1988) ontdekte de magie van opera als tienjarige in het kinderkoor van Puccini’s Tosca en opnieuw tien jaar later aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, toen ze in opdracht van de educatieafdeling van De Nationale Opera een bewerking maakte van Brittens Billy Budd. Na drie jaar bij De Nationale Opera - waar ze een gedegen basis kreeg in community art en dramaturgie - was ze in 2015 klaar voor haar eerste eigen regie. De Volkskrant prees deze bewerking van Mozarts Figaro voor het Café Theater Festival Utrecht. Na haar eerste hedendaagse opera All Rise! bood De Nationale Opera haar een tweejarig talenttraject aan, wat ze recentelijk heeft afgerond. Kenza’s regie gaat met minimale middelen naar de kern van het verhaal, de schoonheid van opera en de fantastische dimensie die de realiteit heet.

Anne-Maartje Lemereis (1989) componeerde haar eerste liedje toen ze vier jaar oud was en is er daarna nooit meer mee gestopt. Als 11-jarige stond ze op het podium met het Nederlands Blazers Ensemble tijdens hun nieuwjaarsconcert in het Concertgebouw om haar eigen compositie ‘Boris’ te spelen. Acht jaar later begon ze aan haar conservatoriumopleiding. Anne-Maartje behaalde haar Master of Music met het componeren, produceren en mede-uitvoeren van haar eerste opera ‘Graaf!’. Haar werk wordt uitgevoerd door o.a. pianist Marcel Worms, Olga Vocal Ensemble en VONK Ensemble. Ze schrijft in opdracht van onder meer Podium Witteman, het Amsterdams Bach Consort en het Ragazze Quartet. Anne-Maartje houdt van duistere ondertonen en wringende akkoorden, maar ook van regelrechte magische schoonheid en een luchtige knipoog in haar muziek. 

Rob van den Broek
is o.a. beeldend kunstenaar, theatervormgever en bouwer van muziekinstrumenten. Naast volwaardige instrumenten bouwt hij ook fantasie-snaarinstrumenten, vaak uit hout en restmaterialen. Rob zoekt telkens andere materialen die als klankkast kunnen dienen. De uiteindelijke vorm van deze instrumenten wordt door de mogelijkheden en onmogelijkheden van de gebruikte materialen bepaald. Voor This is not a fairy tale ontwierp hij een installatie, een nieuw instrument van glazen flesjes, waarbij beeld en geluid met elkaar strijden om de eer.

In deze coronaperiode vinden wij het belangrijk om een veilige omgeving te bieden voor alle bezoekers, medewerkers en artiesten. Zodat iedereen met een gerust hart het theater kan bezoeken en dat we samen kunnen genieten van de voorstelling. Neem daarom deze coronamaatregelen tijdens je bezoek in acht. Alleen samen kunnen we zorgen voor een veilige theaterbeleving.