Grip op het leven of kapot strijden?
Verrotte knieën, lege zakken, vage vrienden, ouder worden, dwingende algoritmes. Proberen we de controle terug te pakken of laten we het van ons afglijden?
De mannen van 155 (eenvijfvijf), een breakdance collectief ontstaan uit vrienden die samen zijn opgegroeid, zijn inmiddels allemaal rond de 30 en staan voor de keuze: grip op het leven krijgen of vrije jongens blijven?
Waar ze bij hun voorstelling MOTORS nog een motor voor de deur hadden staan waarmee zij weg konden vluchten van vervelende verplichtingen, problemen en het systeem, dealen ze bij CONTROLE op een bewegende vloer met het gevoel niet ‘in control’ te zijn. Zij geven daarbij antwoord op de vragen: wie wil je zijn en hoe wil je in de wereld staan? Doordansen met verrotte knieën om te ontsnappen aan algoritmes en verantwoordelijkheden?
De voorstelling CONTROLE brengt een dikke medley van breakdance, fysieke komedie, live muziek, film en bizarre humor.
“Deze jiskefet onder de urban dansgezelschappen neemt vooral zichzelf niet te serieus” | Volkskrant
Website: Maas Theater en Dans
“Stuk is even grappig als slim” | NRC ★★★★
“Stuk is zo strijdvaardig en kwetsbaar, ingetogen en uitbundig” | Theaterkrant
“Deze jiskefet onder de urban dansgezelschappen neemt vooral zichzelf niet te serieus” | Volkskrant
“Een fysiek spektakel dat je op het puntje van je stoel laat zitten.” | My Daily Shot Of Culture
“De zelfspot, kleerkamerhumor en gecultiveerde lulligheid zegevieren nog steeds bij deze hilarisch anarchistische breakdancecrew uit Utrecht.” | Volkskrant ★★★★
MAKERS
Dans: Erik Bos, Thomas Bos, Deion Holwijn, Thomas van Kalmthout, Rein Luuring
Choreografie: Erik Bos en de dansers
Video-ontwerp, visuals: Thomas Bos, Rein Luuring, Thomas van Kalmthout
Composities: Tom Luuring
Toneelbeeld: Ruben Wijnstok
Kostuums: Esmee Thomassen
Eindregie: Moniek Merkx
Coproductie: 155 & Maas theater en dans
Foto: Neeltje de Vries
155 (eenvijfvijf) is een creatief danscollectief bij elkaar gebracht door een bijna kinderlijk open visie richting dans, fysieke komedie, nieuwigheid, film, muziek en bizarre humor. Met deze unieke mix van disciplines maken zij sinds 2012 midden- en grote zaalvoorstellingen, acts, sketches en films. Het collectief heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een gezelschap met bekendheid in binnen- en buitenland. In 2014 won 155 de André Gingras Award op het Holland Dance Festival, in 2018 de prijs van de Nederlands Dansdagen Jong Publiek en in 2019 een Zilveren Krekel met MOTORS. Hun laatste voorstelling stuk (2020) werd door NRC ‘een van de vijf beste dansvoorstellingen van 2020’ genoemd.
Maas maakt volwassen voorstellingen voor iedereen die jong is of zich zo voelt. Fysiek, nieuwsgierig, dwars en onstuimig. Wij mixen theater, dans, mime, beeldende kunst en nog veel meer tot smakelijk verrassende live ervaringen. Ons huis, het Maaspodium, staat stevig geworteld in Rotterdam.
In 2015 en 2017 werkten 155 en Maas al samen in de coproductie 100% Selfmade (van DOX en Maas). Erik Bos speelde daarnaast in Exit, pursued by a bear, de afscheidsvoorstelling van Arthur Rosenfeld. Thomas Bos maakt sinds 2017 dansvideo’s voor Maas. In 2020 maakten 155 en Maas samen de voorstelling stuk.
+
+
= € 22,50
(excl. € 3,25 boekingskosten per boeking)
di 29 november 2022 Toneel op Toneel
20:00 uur
Verkoop start za 3 september 10:00
Conny Janssen Danst vertelt in Framed verschillende verhalen van twaalf personages. Hun levens raken elkaar zonder dat zij dat zelf beseffen. Een bijzondere samenkomst van dans, filmbeelden en muziek.
Meer info »
Explosieve dans die de de kracht laat zien achter verdriet. Begeleid door live muziek gaan de dansers op zoek naar het verhaal achter afscheid nemen. Over loslaten, liefde en een nieuw begin.
Meer info »