muziektheater klassiek

Nederlands Kamerkoor

Vergeten


vr 24 september 2021   Grote zaal

20:00 uur

Bestel snel


Een reis door de uithoeken van de dementerende geest

  • Muziek van o.a. Brahms, Saariaho, Kokoras, Lidholm
  • Teksten van Spinvis
  • Met Arjan Ederveen, Erik Bosgraaf en Jorrit Tamminga

Tido Visser, directeur van het Nederlands Kamerkoor, zag zijn vader Lieuwe steeds dieper wegzakken in Lewy Body Dementie; een vorm van dementie die niet alleen vergeetachtigheid veroorzaakt, maar ook hallucinaties, waanbeelden en achterdocht. Zeven jaar na zijn vaders dood maakt het Nederlands Kamerkoor een reis door de uithoeken van de dementerende geest, op de golven van muziek van Johannes Brahms, Kaija Saariaho, Panayiotis Kokoras, Ingvar Lidholm en tekst van Spinvis.

Het Nederlands Kamerkoor pakt een maatschappelijk relevant onderwerp bij de kladden en slaagt erin een genuanceerde uitwerking op de planken te brengen.” | ★★★★ Trouw

Dementie is de meest voorkomende doodsoorzaak in Nederland. Operazanger Lieuwe Visser zag kolkende rivieren door de straten razen en mannetjes op het dak zitten. Zijn lijden was hartverscheurend, de machteloosheid waarmee zijn naasten dat lijden moesten aanschouwen al evenzeer. Het is helaas dagelijkse kost voor duizenden patiënten en hun mantelzorgers. Het Nederlands Kamerkoor stelt met muziek de vraag: wat maakte hij door? Waar houdt de geest op en begint het universum?

Arjan Ederveen is ontroerend als demente man en het Nederlands Kamerkoor verklankt de treurnis geweldig.” | ★★★★ De Volkskrant

Op dit moment zijn er 200 kaarten in de verkoop voor deze voorstelling. Mochten er dan geen coronamaatregelen meer zijn, gaan de overige kaarten in de verkoop. Meld je in geval van een Wachtlijst dus vooral aan en wij geven je een seintje.

Website: Nederlands Kamerkoor

★★★★ NRC: “Het is een van de krachten van Tido Visser, directeur van het Nederlands Kamerkoor, dat hij sterke, genre-ontstijgende programma’s verzint. Het geweldig zingende kamerkoor is behalve origineel ook relevant bezig.”

Het Nederlands Kamerkoor staat al meer dan 80 jaar aan de wereldtop van de koormuziek. Het staat bekend om zijn nieuwe vergezichten als het gaat om de ontwikkeling en uitvoeringspraktijk van koormuziek op topniveau. Met koormuziek als medium verkent en verklankt het ensemble maatschappelijke thema’s en werkt het samen met andere kunstenaars als acteurs, dansers, dj’s en vj’s, dichters en wetenschappers om met zijn muziek elke keer een actueel verhaal te vertellen.

Het Nederlands Kamerkoor heeft een speelveld van ruim 1000 jaar aan koormuziek en voert repertoire uit van de vroege Middeleeuwen tot de muziek van morgen. Het koor zelf kent een rijke en bewezen geschiedenis, maar ook een veelbelovende toekomst als instelling die de rijkheid van koormuziek borgt en verder blijft ontwikkelen. De Volkskrant schreef in 2016: “Het Nederlands Kamerkoor blijkt voor de koormuziek wat het Concertgebouworkest is voor de orkestmuziek: een toonaangevend topensemble.”

Educatie en participatie maken onlosmakelijk deel uit van de missie van het koor. Het Nederlands Kamerkoor deelt kennis en inspiratie met de talloze koren in Nederland door workshops te verzorgen en koren te ‘adopteren’ in voorprogramma’s van eigen
concerten. Getalenteerde jonge zangers worden in het traineeprogramma NKK NXT opgeleid tot ensemblezangers van de toekomst en krijgen de kans om te experimenteren met nieuwe vormen van koormuziek.

Het koor wordt in binnen- en buitenland geprezen: “verbluffende klank” (Volkskrant, 2019), “geweldig zingend Kamerkoor is behalve origineel ook relevant bezig”, aldus de NRC (2019), en “highly rewarding” (The Times, 2017). Het koor won talrijke prijzen, zoals recentelijk De Ovatie, de klassieke muziekprijs van de VSCD voor het concertprogramma Via Crucis met Reinbert de Leeuw in 2016, en de Rotterdamse Operadagen Award voor de bijdrage aan de ontwikkeling van hedendaagse opera en muziektheater in 2019.

Sinds 2015 is Peter Dijkstra chef-dirigent van het koor. Hij is een van de meest gevraagde koordirigenten ter wereld en staat keer op keer garant voor sprankelende uitvoeringen. Zijn voorgangers waren Hans van de Hombergh, Kerry Woodward, Uwe
Gronostay, Tõnu Kaljuste, Stephen Layton en Risto Joost. Het koor werd opgericht door Felix de Nobel, die tot 1972 de eerste chef-dirigent was. Sinds 2015 is het Nederlands Kamerkoor gevestigd in Utrecht.

Peter Dijkstra is één van de meest vooraanstaande koordirigenten van deze tijd. Hij studeerde koordirectie, orkestdirectie en solozang aan de conservatoria van Den Haag, Köln en Stockholm en behaalde zijn diploma´s summa cum laude met onderscheiding. Met de toekenning van de Kersjes-van de Groenekanbeurs voor jonge orkestdirigenten in 2002 en het winnen van de eerste prijs van de Eric Ericson Award 2003 in Stockholm werd zijn internationale carrière in gang gezet.

Van 2005 tot 2016 was Peter Dijkstra artistiek leider van het Chor des Bayerischen Rundfunks, en onder zijn leiding ontwikkelde dit ensemble zich tot een internationaal gewaardeerd en veelzijdig vocaal ensemble. Van 2007 tot 2018 was Dijkstra aangesteld als chef-dirigent van het Zweeds Radiokoor, en trad daarmee in de voetsporen van de legendarische Eric Ericson. In 2019 werd hij door dit gerenommeerde koor benoemd tot Eredirigent. Na een lange periode als eerste gastdirigent werd Dijkstra in september 2015 chef-dirigent van het Nederlands Kamerkoor en in 2018 werd Dijkstra benoemd tot eerste gastdirigent van het Groot Omroepkoor.

Naast zijn werk bij deze ensembles is hij een graag geziene gast bij vele gerenommeerde professionele koren in Europa, zoals het RIAS Kammerchor Berlijn, de WDR en NDR Rundfunkchöre, het Deens Nationaal Radiokoor, SWR Vokalensemble, het Estonian
Philharmonic Chamber Choir en de BBC Singers. Ook bij gerenommeerde orkesten is Dijkstra een graag geziene gast. Hij werd als gastdirigent uitgenodigd bij o.a. het Symphonieorchester und Rundfunkorchester des Bayerischen Rundfunks, Deutsche
Symphonieorchester Berlin, het Rotterdam Philharmonisch Orkest, Kammerphilharmonie Bremen, Scottish Chamber Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Stavanger Symphony Orchestra, het Radio Filharmonisch Orkest, het Swedish Radio Symphony Orchestra, het Japan Philharmonic Orchestra en in Nederland bij o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Münchener Kammerorchester en barokorkesten als Concerto Köln, Akademie für Alte Musik Berlin en B’Rock.

Hij wordt alom gezien als een specialist op het gebied van vocale muziek, en voelt zich thuis in een breed spectrum aan muziekstijlen, van Middeleeuwse polyfonie tot hedendaagse muziek. Hij heeft composities in première gebracht van componisten als Lera Auerbach, Erik Esenvalds, Jacob Mülrad, Einojuhani Rautavaara, Caroline Shaw, Martin Smolka, JacobTV en Joost Kleppe, en is een gepassioneerd pleitbezorger voor jonge compositietalenten in de koormuziek.

Zijn interpretaties van de grote oratoria van Mozart, Handel en Bach werden in Duitsland zeer geroemd, en onder het label BR Klassik zijn vele van deze werken op cd verschenen. Zijn cd´s werden meermaals met prijzen bekroond. Hij won twee ECHO Klassik awards voor Fauré’s Requiem (Sony Classics) en Schnittke’s Choir Concerto (BR Klassik), twee Diapason d’Ors voor een album met werken van Strauss, Wagner en Mahler (BR Klassik) en Poulencs Figure humaine (Channel Classics), de Preis der deutschen Schallplattenkritik voor zijn opname van J.S. Bachs Johannes-Passion en werd genomineerd voor twee Grammys. Zijn
cd met a-capellakoorwerken van Johannes Brahms, opgenomen met het Zweeds Radiokoor, werd in 2015 met een Edison Klassiek onderscheiden.

Dijkstra zet zich speciaal in voor de verbinding tussen de professionele muziekpraktijk en de amateurwereld. Hij werkt graag met amateurensembles, en is artistiek leider van vocaal ensemble MUSA. Daarnaast engageert hij zich voor de jonge generatie dirigenten en geeft regelmatig masterclasses, o.a. bij het Dirigentenforum des Deutschen Musikrates, de Lund International Conductingmasterclass en het Dirigentenforum des Chores des Bayerischen Rundfunks. In 2016 werd Dijkstra aangesteld als Professor voor Koordirectie aan de Hochschule für Musik in Köln.

Peter Dijkstra is erelid van de Royal Swedish Academy of Music. In 2013 werd hem het Gouden Viooltje toegekend, een prijs voor internationaal gerenommeerde musici uit Noord-Nederland, en in 2014 won hij de Eugen Jochum prijs.

In deze coronaperiode vinden wij het belangrijk om een veilige omgeving te bieden voor alle bezoekers, medewerkers en artiesten. Zodat iedereen met een gerust hart het theater kan bezoeken en dat we samen kunnen genieten van de voorstelling. Neem daarom deze coronamaatregelen tijdens je bezoek in acht. Alleen samen kunnen we zorgen voor een veilige theaterbeleving.

Coronamaatregelen Deventer Schouwburg

Nederlands Kamerkoor
Peter Dijkstra chef-dirigent
Arjan Ederveen acteur
Erik Bosgraaf blokfluit
Jorrit Tamminga electronics
Titus Tiel Groenestege regie
Tido Visser idee en concept

Ook interessant voor jou: