toneel

Noord Nederlands Toneel

Oom Wanja


za 14 november 2020   Grote zaal

20:00 - 21:30 uur

Bestel snel


Verhaal over een wereld in crisis

Oom Wanja is het Nederlandse langverwachte grote zaaldebuut van Liliane Brakema, die zich vanaf seizoen 2020-2021 bij het Noord Nederlands Toneel als associated artist aansluit. Brakema’s versie van Oom Wanja speelt zich af in een wereld in een crisis, in een tijd waarin het huidige economische en sociale systeem in duigen is gevallen. Terwijl buiten het theater de wereld zich probeert her uit te vinden, probeert een groep acteurs tegen de klippen op Oom Wanja op te voeren om te verdwalen in een oud verhaal dat misschien niet meer helemaal past op deze tijd.

Het verhaal

Wanja is er klaar mee. De hoofdpersoon van Anton Tsjechovs toneelstuk Oom Wanja heeft zich tientallen jaren uit de naad gewerkt voor zijn zwager, een arrogante hoogleraar. Omdat ze dachten dat het belangrijk was wat de beste man deed, bestierden Wanja en zijn nichtje Sonja het landgoed, zodat hij zich met kunstbeschouwing kon bezighouden. Maar de professor bleek een mislukkeling en zijn elitaire projecten niet bestaand. Wanja heeft zijn leven gegeven voor een zeepbel. En dus komt hij in opstand.

Tsjechov staat bekend als schrijver van personages die bang zijn om te handelen, waardoor de wereld hen inhaalt. De drie zusjes in Drie zusters, Wanja, het titelpersonage van Ivanov, allemaal zouden ze een ander leven willen, maar ze komen er niet aan toe dat te realiseren. Die individuele en persoonlijke drama’s zijn in de 21e eeuw een maatschappelijk drama geworden: we weten dat we ons leven ingrijpend moeten veranderen willen we de aarde en de samenleving leefbaar houden. Maar de vraag is of we niet pas de urgentie zien om in te grijpen als het eigenlijk al te laat is.

In de coronaperiode (met de verplichte 1,5 meter afstand) is het niet mogelijk zelf je stoel te kiezen. Het systeem biedt automatisch de best beschikbare plaatsen. Rij- en stoelnummer vind je terug op je e-ticket.

Website: Noord Nederlands Toneel

Regie: Liliane Brakema

Met: Bram van der Heijden, Joost Bolt, Bien de Moor, Anna Raadsveld, Greet Verstraete, Ali-Ben Horsting, Martijn Nieuwerf, Simone Peters, Thijs van Vuure (muziek)

Liliane Brakema studeerde in 2015 af aan de Regieopleiding van de Theaterschool in Amsterdam met de voorstellingen ‘Gif’ en ‘De Wilde Eend’. Deze laatste voorstelling werd voor het Nederlands Theater Festival (TF) geselecteerd (enige afstudeervoorstelling ooit) als een van de tien beste voorstellingen van dat seizoen. Ook ontving zij hiervoor de Andre Veltkampprijs van de Theaterschool in Amsterdam. Brakema regisseerde bij Theater Freiburg in Duitsland, bij NTGent en bij Schauspielhaus Bochum maakte zij onlangs Leonce en Lena.

Typerend aan de stijl van Brakema is dat zij vertrekt vanuit tekst maar die combineert met een zeer fysieke speelstijl. De spanning die zo ontstaat geeft haar voorstellingen emotie en betekenis.

In deze coronaperiode vinden wij het belangrijk om een veilige omgeving te bieden voor alle bezoekers, medewerkers en artiesten. Zodat iedereen met een gerust hart het theater kan bezoeken en dat we samen kunnen genieten van de voorstelling. Neem daarom deze coronamaatregelen tijdens je bezoek in acht. Alleen samen kunnen we zorgen voor een veilige theaterbeleving.

Anton Tsjechov (1860 –1904) was een Russische schrijver van voornamelijk korte verhalen en toneelstukken. Hij wordt beschouwd als van de grootsten uit de literatuurgeschiedenis en zijn werk wordt wereldwijd nog steeds met grote regelmaat op de planken gebracht.

Tijdens zijn studententijd in Moskou begon Tsjechov korte humoristische verhalen te schrijven, als bijbaan naast zijn studie. Toen hij in 1884 afstudeerde als arts had hij inmiddels honderd verhalen gepubliceerd. Na zijn studie legde hij zich nog serieuzer toe op zijn schrijverschap, maar bleef ook (onbezoldigd) actief als medicus – onder andere tijdens de choleraepidemie van 1892. De menselijke ellende, ziekte en dood die hij tegenkwam vormden een belangrijke inspiratiebron voor zijn latere werk, waaronder de beroemde toneelstukken Oom Wanja, De Meeuw en De Kersentuin.

Tsjechov stond met zijn toneelwerken aan de basis van het psychologisch realisme en schiep het zogenaamde 'stemmingstheater'; personages die zich gedurende het hele stuk proberen te ontworstelen aan hun uitzichtloze bestaan. Ze houden zich bezig met schijnproblemen en dramatiseren hun leven; angsten, conflicten en liefdes worden uitvergroot, uit verveling en omdat ze niet meer weten wat hun positie in de wereld is.

Vanwege zijn kritiek op de parasiterende elite en zijn sympathie voor de ‘gewone man’ werd Tsjechovs werk door de eerste communistische machthebbers als voorbode van de Russische Revolutie (1917-1923) beschouwd.

Ook interessant voor jou: