klassiek

Lidewij van der Voort & Fred Jacobs | Oude Muziek

Ayres en capriccio's


vr 13 oktober 2023   Penninckshuis

20:15 uur

Bestel snel


Engelse barok op de grens tussen kunst- en volksmuziek

* English below *

Ayres en capriccio’s
1660: na Cromwell komt koning Charles II aan het bewind. Hij restaureert ook de muzikale hofhouding: John Jenkins en Matthew Locke mogen de traditie van de consortmuziek naar een hoogtepunt voeren, Thomas Baltzar en Nicola Matteis weven kosmopolitische invloeden in het Londense klanklandschap. Het snarenduo Van der Voort-Jacobs verkent de Engelse barok op de grens tussen kunst- en volksmuziek, continentale mode en lokale specialiteiten.

Lidewij van der Voort
‘Waarschijnlijk speel ik zo graag barokmuziek omdat ik er mee opgegroeid ben,’ aldus Lidewij van der Voort. De muziek van de Gouden Eeuw beschouwt ze als de soundtrack van haar jeugd. Aan het Conservatorium van Amsterdam legde ze zich eerst toe op moderne viool, maar een groeiende passie voor barokviool voerde al gauw naar de klas van Sigiswald Kuijken in Brussel. De rest is geschiedenis. Van der Voort musiceert bij ensembles als Musica Antiqua Köln, Les Musiciens du Louvre, De Nederlandse Bachvereniging en The King’s Consort, is concertmeester bij onder meer BachPlus, La Sfera Harmoniosa, Il Gardellino, Hofkapelle Graz, Anima Eterna Brugge en Vox Luminis, en is medeoprichter van New Dutch Academy, Holland Baroque en B’Rock. Als duo met Fred Jacobs richt ze zich op een brede waaier aan repertoire voor viool en theorbe.

Fred Jacobs
De luitist Fred Jacobs speelt bij The Gabrieli Consort & Players, de Nederlandse Bachvereniging en het Monteverdi-ensemble van de Bayerische Staatsoper in München. Daarnaast geeft hij recitals met gambiste Mieneke van der Velden en barokvioliste Lidewij van der Voort. Zijn cd-opname met solomuziek voor theorbe van Robert de Visée ontving internationale lof. Jacobs doceert luit en theorbe aan het Conservatorium van Amsterdam en onderzoekt verschillende aspecten van de luit en theorbe in de zeventiende eeuw.

**** 

Ayres and capriccio’s
1660: after Cromwell's failed attempt to turn England into a Commonwealth, King Charles II returns to power. He also restores the musical court: John Jenkins and Matthew Locke are allowed to bring the tradition of consort music to a high point, whilst Thomas Baltzar and Nicola Matteis weave cosmopolitan influences into the London soundscape. The string duo Van der Voort-Jacobs explore the English Baroque on the border between art and folk music, continental vogues and local specialities. 

Lidewij van der Voort
'I probably enjoy playing Baroque music so much because I grew up with it,' says Lidewij van der Voort. She considers the music of the Golden Age to be the soundtrack of her youth. At the Conservatorium van Amsterdam she first applied herself to modern violin, but a growing passion for Baroque violin soon led her to Sigiswald Kuijken's class in Brussels. The rest is history. Van der Voort performs with ensembles such as Musica Antiqua Köln, Les Musiciens du Louvre, The Netherlands Bach Society and The King's Consort. She is also the concertmaster with BachPlus, La Sfera Harmoniosa, Il Gardellino, Hofkapelle Graz, Anima Eterna Brugge and Vox Luminis, among others, and is co-founder of The New Dutch Academy, Holland Baroque and B'Rock. As a duo with Fred Jacobs, she focuses on a wide range of repertoire for violin and theorbo.

Fred Jacobs
The Dutch lutenist Fred Jacobs performs with ensembles including The Gabrieli Consort & Players and the Monteverdi-Continuo-Ensemble of the Bayerische Staatsoper in Munich. He also accompanies Johannette Zomer and Charles Daniels, among others, and gives recitals with gambist Mieneke van der Velden and Baroque violinist Lidewij van der Voort. He has recorded Robert de Visée’s oeuvre for theorbo on the British label Metronome. He teaches lute and theorbo at the Conservatorium van Amsterdam. His research, publications and lectures focus on various aspects of the lute and theorbo in the 17th century.

Website: Oude Muziek

MUSICI  

Lidewij van der Voort viool
Fred Jacobs luit


PROGRAMMA 

John Jenkins 1592-1678
Air - Corant - Air - Corant

Thomas Baltzar 1630-1663
Prelude
John come kiss me now, division on a ground
Almond
An Italian Ground
(uit: John Playford (ed.), The Division Violin, Londen 1685)

Matthew Locke 1621/2-1677
Consort of two parts, for several friends
Fantazie - Pavan - Ayre - Courante - Almand - Saraband - Jigg

Nicola Matteis 1650-1714
Preludio
Sonata (Adagio)
Aria amorosa
Giga - al genio turchesco
(uit: Ayres for the Violin, Londen, 1676 & 1685)

Matthew Locke
Consort of two parts, for several friends
Pavan - Ayre - Courante - Saraband

Nicolas Hotman 1610-1663
Allemande – Courante – Passacaille

Matthew Locke
Consort of two parts, for several friends
Fantazie - Pavan - Ayre - Courante – Saraband - Jigg

Nicola Matteis
Diverse bizzarrie sopra la vecchia sarabanda ò pur chiaccona
(uit: Ayres for the Violin, Londen, 1676 & 1685)

***
 

MUSICIANS 

Lidewij van der Voort violin
Fred Jacobs lute


PROGRAMME  

John Jenkins 1592-1678
Air - Corant - Air - Corant

Thomas Baltzar 1630-1663
Prelude
John come kiss me now, division on a ground
Almond
An Italian Ground
(from: John Playford (ed.), The Division Violin, London 1685)

Matthew Locke 1621/2-1677
Consort of two parts, for several friends
Fantazie - Pavan - Ayre - Courante - Almand - Saraband - Jigg

Nicola Matteis 1650-1714
Preludio
Sonata (Adagio)
Aria amorosa
Giga - al genio turchesco
(from: Ayres for the Violin, London, 1676 & 1685)

Matthew Locke
Consort of two parts, for several friends
Pavan - Ayre - Courante - Saraband

Nicolas Hotman 1610-1663
Allemande – Courante – Passacaille

Matthew Locke
Consort of two parts, for several friends
Fantazie - Pavan - Ayre - Courante – Saraband - Jigg

Nicola Matteis
Diverse bizzarrie sopra la vecchia sarabanda ò pur chiaccona
(from: Ayres for the Violin, London, 1676 & 1685)

Ook interessant voor jou: