Mezzosopraan Lucile Richardot en klavecinist Philippe Grisvard brengen een drieluik dat het talent van Scarlatti etaleert.
* English below *
De cantates van Alessandro Scarlatti
Een beetje componist anno 1700 waagde zich aan dé trend van het moment: de Italiaanse cantate. Maar weinigen deden dat met zoveel brille als Alessandro Scarlatti: zijn naam zou door zijn 700 cantates haast synoniem worden met het genre. Mezzosopraan Lucile Richardot – stem uit duizenden en heldin van Ensemble Correspondances – zet zich schouder aan schouder met klavecinist Philippe Grisvard voor een drieluik dat de veelzijdigheid, de onuitputtelijke fantasie en de poëtische inborst van Scarlatti etaleert.
Lucile Richardot
Een muzikante met oog voor detail, oor naar diversiteit en de vinger aan de pols van de tijd: dat is wel het minste wat van mezzosopraan Lucile Richardot gezegd kan worden. Ooit journaliste, grossiert Richardot vandaag in vocale topprestaties in zowel de oudemuziekwereld als de hedendaagse muziekscene. Met onder meer Jan Van Elsacker, Jill Feldman en Margreet Honig als mentors, en podiumkompanen als Ensemble Correspondances (Sébastien Daucé), Pygmalion (Raphaël Pichon), Le Poème Harmonique (Vincent Dumestre), Monteverdi Choir & Orchestra (John Eliot Gardiner) en Collegium 1704 (Václav Luks) behoort Richardot tot muziekroyalty. Met haar unieke stemgeluid - door een recensent omschreven als ‘beheerst, intens, donker en beklijvend’ - voelt ze zich zowel op grote operapodia als in intieme kamermuzieksetting als een vis in het water.
Philippe Grisvard
Zijn pad naar het klavecimbel liep langs de hobo en de moderne piano. Maar vandaag mag Fransman Philippe Grisvard zich een van de meest vaardige en gewaardeerde specialisten van het circuit noemen. Als alumnus van de klavierklas van Eduardo Torbianelli aan de Schola Cantorum Basiliensis, torpedeerde Grisvard zich naar de hoogste echelons van de oude muziek, in het gezelschap van ensembles als Le Concert d'Astrée, Akademie für Alte Musik Berlin en Freiburger Barockorchester, en iconische dirigenten als Emmanuelle Haïm, René Jacobs en Sir Simon Rattle. Grisvard is naast een schitterend solist ook een exceptionele begeleider, die de delicate kunst van het basso continuo-spelen volmaakt in de vingers heeft.
***
The cantatas of Alessandro Scarlatti
Around 1700 any composer worth his salt would try his hand at the trend of the moment: the Italian cantata. But few did so with as much brilliance as Alessandro Scarlatti: his name would become almost synonymous with the genre through his 700 cantatas. Mezzo-soprano Lucile Richardot – with a one-in-a-million voice and heroine of Ensemble Correspondances - stands shoulder to shoulder with harpsichordist Philippe Grisvard for a triptych that showcases Scarlatti's versatility, inexhaustible imagination and poetic disposition.
Lucile Richardot
A musician with an eye for detail, an ear for diversity and a finger on the pulse of time: that is the least that can be said of mezzo-soprano Lucile Richardot. Once a journalist, today Richardot is dealing in top-notch vocal performances in both the early music world and the contemporary music scene. With the likes of Jan Van Elsacker, Jill Feldman and Margreet Honig as mentors, and such stage partners as Ensemble Correspondances (Sébastien Daucé), Pygmalion (Raphaël Pichon), Le Poème Harmonique (Vincent Dumestre), Monteverdi Choir & Orchestra (John Eliot Gardiner) and Collegium 1704 (Václav Luks), Richardot belongs to music royalty. With her unique voice - described by one reviewer as "controlled, intense, dark and haunting" - she feels completely at home both on large opera stages and in intimate chamber music settings.
Philippe Grisvard
His path to the harpsichord took in the oboe and the modern piano. But today, Frenchman Philippe Grisvard can call himself one of music’s most skilled and esteemed specialists. An alumnus of Eduardo Torbianelli's keyboard class at the Schola Cantorum Basiliensis, Grisvard torpedoed his way to the highest echelons of early music, in the company of ensembles such as Le Concert d'Astrée, Akademie für Alte Musik Berlin and Freiburger Barockorchester, and iconic conductors such as Emmanuelle Haïm, René Jacobs and Sir Simon Rattle. In addition to being a brilliant soloist, Grisvard is also an exceptional accompanist – truly a natural in the delicate art of basso continuo playing.
Website: Oude Muziek
MUSICI
Lucile Richardot mezzosopraan
Philippe Grisvard klavecimbel
PROGRAMMA
Johann Adolf Hasse 1699-1783
Toccata en fuga in g voor klavecimbel
Cantate Là, dove a Mergellina, H356 (1725)
Recitativo: Là dove a Mergellina bacia la riva al mare
Aria: Ama chi t’ama o bella Irene
Recitativo: E fia che nell’istesso mio pensiero
Aria: Mi fan guerra uniti insieme
Giuseppe Bencini fl c. 1720
Sonate in e voor klavecimbel
[Allemande]
Alla Francese
Presto assai
Cantate La Lezione di Musica, H547
Recitativo: Per un vago desire
Aria: Tirsi ti pentirai
Recitativo: S’avvide Tirsi allor
Aria: Mi fa morir
Recitativo: Disse, e così poi egli seguì
Aria: Un sospiro oh Dio perché
Recitativo: Qui Tirsi innamorato
Domenico Scarlatti 1685-1757
Sonate in d voor klavecimbel, K10
Presto
Azzolino Bernardino della Ciaja 1671-1755
Sonate IV in D voor klavecimbel, op.4
Canzone
Cantate Al fin m’ucciderete, H21 (1705)
Recitativo: Al fin m’ucciderete o miei pensieri
Aria: Io morirei contento
Recitativo: Clori mia, Clori bella
Aria: Faria la pena mia
Programma onder voorbehoud
***
MUSICIANS
Lucile Richardot mezzosoprano
Philippe Grisvard harpsichord
PROGRAMME
Johann Adolf Hasse 1699-1783
Toccata and fuga in g minor for harpsichord
Cantate Là, dove a Mergellina, H356 (1725)
Recitativo: Là dove a Mergellina bacia la riva al mare
Aria: Ama chi t’ama o bella Irene
Recitativo: E fia che nell’istesso mio pensiero
Aria: Mi fan guerra uniti insieme
Giuseppe Bencini fl ca. 1720
Sonata in e minor for harpsichord
[Allemande]
Alla Francese
Presto assai
Cantata La Lezione di Musica, H547
Recitativo: Per un vago desire
Aria: Tirsi ti pentirai
Recitativo: S’avvide Tirsi allor
Aria: Mi fa morir
Recitativo: Disse, e così poi egli seguì
Aria: Un sospiro oh Dio perché
Recitativo: Qui Tirsi innamorato
Domenico Scarlatti 1685-1757
Sonata in d minor for harpsichord, K10
Presto
Azzolino Bernardino della Ciaja 1671-1755
Sonata IV in D Major for harpsichord, op.4
Canzone
Cantata Al fin m’ucciderete, H21 (1705)
Recitativo: Al fin m’ucciderete o miei pensieri
Aria: Io morirei contento
Recitativo: Clori mia, Clori bella
Aria: Faria la pena mia
Programme subject to change
= € 29,00
(excl. € 3,25 boekingskosten per boeking)
zo 7 april 2024 Penninckshuis
20:15 uur
Het perfect op elkaar ingespeelde zestal Fuse weet zijn achtergronden in klassiek en jazz om te zetten in een muzikale wereld die je alleen bij hen kunt vinden.
Meer info »
Pianist Jeroen van Veen maakt in Tijdnoot I – van Bach tot Beving een tijdreis door de wereld van de pianomuziek. Met composities van Bach, Beethoven, Schubert, Rachmaninoff, Glass, Yiruma en meer!
Meer info »