dans

STEFFA

Flamencoster Manuel Liñan kruipt in de huid van Steffa Wine


do 12 mei 2022   Kleine zaal

20:30 uur

Bestel snel


Flamencoster Manuel Liñán kruipt in de huid van de Nederlandse (flamenco)danseres en balletpedagoge Steffa Wine (1913-1991).

Manuel Liñán, die internationaal furore maakt met zijn prikkelende gender-overstijgende shows, verbeeldt in deze caleidoscopische voorstelling het roerige leven van een markante schippersdochter uit Groningen. Twee uiteenlopende levens die elkaar imaginair kruisen in een re-enscenering van een controversieel optreden van Steffa Wine. Manuel Liñán danst de worsteling van Steffa Wine met haar verleden en achtergrond, en spiegelt deze aan zijn eigen zoektocht als mannelijke danser in de conservatieve flamencowereld in een opmerkelijk decor van bijzonder archiefmateriaal en in een originele soundscape met live flamencozang- en gitaar.

Wat maakt iemands identiteit? En hoe ver ga je, in je wens naar roem, om jezelf vorm te geven in een bedreigende omgeving? Manuel Liñán onderzoekt aan de hand van Steffa Wine’s biografie het ontplooien van de menselijke identiteit.

 

 

Regie en choreografie: Susanne Marx,

dans en choreografie: Manuel Liñán,

zang: Inma La Carbonera,

gitaar: Juan Antonio Suarez 'Canito',

videodesign: Helle Lyshøj,

kostuums: Wojciech Dziedzic

muzikale dramaturgie: Kirsten Schötteldreier,

adviezen: Ernestina van de Noort en Peter van der Hoop

Foto: Marcos G. Punto/Flamenco Biënnale 

Een coproductie van Stichting VET en Flamenco Biënnale Nederland.

Mede mogelijk gemaakt door het Fonds Podiumkunsten.

Steffa Wine (1913-1991) was in de eerste helft van de 20e eeuw in heel Nederland bekend door haar uitvoeringen van Spaanse en klassieke dansen en liederen. Zij trad op in de Nederlandse schouwburgen, maakte furore als flamencodanseres. Dat werd haar na de oorlog niet in dank afgenomen. Haar danscarrière kwam ten einde en ze startte in de jaren vijftig een balletschool in de nieuwe Amsterdamse tuinstad Slotermeer, waar ze klassieke ballet- en flamencolessen gaf. De balletschool gaf kleur aan de arbeiderswijk en inspireerde sommige leerlingen zelfs tot een succesvolle professionele carrière.

Steffa Wine’s erkenning als danseres in de jaren dertig en de oorlogsjaren staat in schril contrast met de prijs die ze daarvoor moest betalen. Begonnen als idealistische en geraffineerde kunstenares werd ze vanaf de jaren vijftig een weliswaar door haar leerlingen bewonderde danslerares, maar ze eindigde als gedesillusioneerde oude dame. Hoe rijmt het verhaal van een geëmancipeerde, hardwerkende en onafhankelijke vrouw met haar dubieuze verhouding met de bezetter en later haar grote betekenis voor Amsterdam Slotermeer, maar ook haar angst voor migranten?

Susanne Marx volgde flamencolessen bij Steffa Wine voor haar choreografie-opleiding aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. Gefascineerd door de persoon van Steffa Wine maakte ze in 1989 een documentaire, waarin de 76-jarige Steffa Wine in de Stadsschouwburg Amsterdam nog eenmaal in een traditionele flamencostijl van haar oorspronkelijke optreden uit de jaren 40 danst. Manuel Liñan gaat dit optreden laten herleven, als het ware in haar huid kruipen.

Manuel Liñán (1980) is een internationaal gelauwerde ster, een virtuoze, innemende flamencodanser en choreograaf. Hij groeide op in het Zuid-Spaanse Granada in een sociaal conservatieve omgeving, waar zijn optredens als vrouw bepaald niet werden toegejuicht. Liñán onderzoekt in de flamencowereld de traditionele rolpatronen en draait deze op organische wijze om in zijn succesvolle shows. Hij wordt inmiddels gezien als een trendsetter in nieuwe vormen van flamencodans. In 2018 ontving Liñán de Nationale Dansprijs van het Spaanse Ministerie van Cultuur. In zijn recente, wereldwijd bejubelde werk ¡VIVA! brengt hij zijn onderzoek naar gender en identiteit in flamenco een stap verder. Hij is de ideale danser voor deze voorstelling.

Ook interessant voor jou: