Theater Rotterdam en Well Made Productions presenteren The Story of Travis, een indrukwekkend familieverhaal over de Amerikaanse Travis die terugkijkt op zijn leven.
Hoe is het om als enige hoop van je familie de wereld ingezonden te worden? Regisseur Romana Vrede en een cast van topacteurs waaronder Ruurt De Maesschalck, Jetty Mathurin en Howard Komproe, nemen je mee op een reis door het leven van Travis.
Deze nieuwe toneeltekst van Esther Duysker is geïnspireerd door de succesvolle Broadway klassieker A Raisin in the Sun van Lorraine Hansberry.
NRC ★★★★★ Recensie Marijn Lems: “Verpletterende familiekroniek is droomdebuut Romana Vrede”
Regisseur Romana Vrede: “The Story of Travis gaat over het hebben van een thuis, het besef dat je de hoop bent van de voorgaande generaties en de vraag of je wel genoeg hebt gedaan om die hoop waar te maken.” Het verhaal Als tiener verruilt de Amerikaanse Travis (gespeeld door Ruurt De Maesschalck & Yamill Jones) zijn geboortestad Chicago voor een nomadisch bestaan. Dan wordt hij verliefd, krijgt kinderen en bouwt een nieuw leven op in Nederland. Op 78-jarige leeftijd gaat Travis nog een keer op reis en keert terug naar Chicago. Tijdens een bezoek aan het familiegraf blikt hij terug op zijn leven, de keuzes die hij gemaakt heeft en de hoop die zijn familie op hem gevestigd had. Over het belang van het hebben van dromen, het laten gelden van je stem in een wereld die niet voor jou lijkt ingericht en het vinden van een thuis.
Ruurt De Maesschalck (speelt de rol van Travis): “The Story of Travis is een fantastisch stuk. Het is een ongelofelijk mooie spiegel voor wat familie kan zijn en kan betekenen. Familiebanden laten een onuitwisbare afdruk achter in de ziel van mensen. De ontdekkingsreis naar dat besef is ontroerend. Het is voor mij een grote reflectie naar mijn verhouding met mijn vader. Heel bijzonder.”
Regie: Romana Vrede
Tekst: Esther Duysker
Choreografie: Alida Dors
Spel: Ruurt de Maesschalck, Joy Wielkens, Howard Komproe, Jetty Mathurin, Ritzah Statia, Yamill Jones, Dionne Verwey, Jennifer Muntslag
Over de makers: de initiatiefnemers van The Story of Travis zijn vijf zwarte vrouwen; een unicum in het theaterlandschap. De crew bestaat uit Ellen Tjon A Meeuw (zakelijke productie) en Samora Bergtop (artistieke productie) van Well Made Productions, die voor deze nieuwe toneeltekst wederom optrekken met schrijver/scenarist Esther Duysker. Regisseur Romana Vrede geeft het familieverhaal haar unieke signatuur mee en Alida Dors (artistiek directeur Theater Rotterdam) tekent voor de choreografie.
Well Made Productions is het productiebedrijf van Ellen Tjon A Meeuw en Samora Bergtop dat met theater en film het bi-culturele perspectief een hoofdrol geeft. Tussen 2016 en 2019 haalde het duo de trilogie The Raisin Cycle naar de Nederlandse theaters. Dit resulteerde in lovende reacties van pers en publiek en de bewerking van A Raisin in the Sun werd beloond met de Amsterdamprijs voor de Kunst.
Theater Rotterdam maakt theater, toont theater en leidt de nieuwste generatie makers op. Thuis in Rotterdam en op tournee door Nederland en Europa. Theater Rotterdam brengt diverse stemmen, perspectieven, theatervormen en talen samen. TR toont en viert deze meerstemmigheid, en laat zien hoe de verschillen elkaar wederzijds beïnvloeden en verrijken.
Meer verdieping?
Lees ook het digitale magazine over The Story of Travis
Website: Theater Rotterdam
Tekst Esther Duysker
Regie Romana Vrede
Choreografie Alida Dors
Spel Dionne Verwey, Howard Komproe, Jennifer Muntslag, Jetty Mathurin, Joy Wielkens, Ruurt De Maesschalck, Samora Bergtop en Yamill Jones
Zakelijk producent Ellen Tjon A Meeuw
Artistiek producent Samora Bergtop
Producent Theater Rotterdam en Well Made Productions
Met dank aan Karim Ameur en Productiehuis Frascati
Ter nagedachtenis aan Lorraine Hansberry
Quotes van cast & crew over The Story of Travis
Regisseur Romana Vrede: “The Story of Travis gaat over het hebben van een thuis, het besef dat je de hoop bent van de voorgaande generaties en de vraag of je wel genoeg hebt gedaan om die hoop waar te maken.”
Schijver Esther Duysker: “Met The Story of Travis hoop ik bij te dragen aan het evenwichtiger maken van een wereld waarin woorden en wereldbeelden botsen. Een wereld die evenals ons theaterlandschap, vanzelfsprekend pluriform zou moeten zijn. Een wereld die gaat over iedereen met aspiraties en verlangens.”
Howard Komproe (speelt de rol van Pa): “Dit verhaal, over mensen van toen, verteld met alles wat we nu beschikbaar hebben, is een remix van jewelste. Jonge mensen zien dat ‘The struggle’ van alle tijden is. En de ‘Old Folks’ moeten weten dat hun strijd gezien is. Voorwaarts, met het verleden als gids…”
Dionne Verwey (speelt de rol van Schrijfster): "Het belang van The Story of Travis zit hem in het weergeven van de visies van de verschillende generaties. Die geven ons inzicht in denkwijzen die wij in deze tijd niet snel meer volgen maar wel voelen. De voorstelling betekent voor mij thuiskomen, cultuur vieren. Het is nodig voor ons allemaal. Ongeacht afkomst, leeftijd, levensbeschouwing etcetera. We vieren het leven en de dood. Iets waar geen mens aan zal ontkomen.”
NRC ★★★★★ Recensie Marijn Lems: “Verpletterende familiekroniek is droomdebuut Romana Vrede”
“In The story of Travis borduurt toneelschrijver Esther Duysker meesterlijk voort op het werk van Lorraine Hansberry.”
“Vrede blijkt, zoals te verwachten was van een van ‘s lands beste acteurs, een geweldige spelregisseur, die haar uitmuntende cast tot grote hoogtes stuwt."
“Het is een adembenemend staaltje ensemblewerk, waarbij iedere acteur diens eigen personage tot op de bodem uitpluist en de medespelers genereus de ruimte geeft. Zowel in tekstbehandeling als in het fysieke spel leggen alle acteurs een fenomenale timing en precisie aan de dag.”
"De bijdrage van choreograaf Alida Dors is van onschatbare waarde. Zelden lukt het een regisseur en een choreograaf om een bevredigende balans tussen tekst en dans te vinden, maar Vrede en Dors sluiten een volmaakt huwelijk, waarbij dansante passages soms worden ingezet om een emotie te onderstrepen, en soms het volledige ensemble zich aan een dans overgeeft (zoals in een prachtige rouwpassage waarin verdriet en levensvreugde hand in hand gaan)."
"Zo is The story of Travis zowel een adembenemend portret van generaties als een ode aan één uitzonderlijke vrouw. "
Interviews
1. NRC - Interview met Romana Vrede Door Ron Rijghard
In ‘The Story of Travis’ peinst een man of hij genoeg heeft gedaan om het lijden van vorige generaties recht te doen. Het is Romana Vrede’s eerste grote-zaalregie. „Ik zoek naar soulfulness in de details.” Gevraagd naar haar stijl van regisseren, benadrukt Vrede, bij een gesprek in de kleedkamer, dat communicatie tussen acteurs en publiek niet per se via woorden verloopt. „Tekst is vaak dominant in het theater. Dan loop je het risico dat je naar talking heads zit te kijken. Dus mijn persoonlijke doel is om het verhaal ook te vertellen via beweging, motoriek, decor, licht, muziek. Soms vangen woorden niet alles wat je wil zeggen.”
Travis vraagt zich af of hij wel voldoende met zijn leven heeft gedaan. Vrede: „Zijn familie heeft veel voor hem opgegeven. En ook generaties voor hem, hoort hij van Omie, zijn oma, hebben lijf en leden versleten om hem als een vogel zijn vleugels te kunnen laten spreiden en te kunnen laten vliegen. Hij denkt: dus ik moet hoog en ver vliegen. Kinderen kunnen dat voelen: het besef dat je de hope en dreams van je ouders bent. Het kan voelen als een opdracht.” Kinderen van migranten voelen die druk in het bijzonder. Kijk naar nieuwsbeelden van vluchtelingen, zegt ze. „Mensen ontvluchten hun land in een wankele boot en geven in hun wanhoop hun kind aan de redders weg. Later zal dat kind zich verantwoordelijk voelen en denken: ik moet het waarmaken, want papa deed dit voor mij en hij haalde het zelf niet.”
2. De Volkskrant - Interview met Romana Vrede en Ellen Tjon A Meeuw door Annette Embrechts
De voorstelling The Story of Travis is een nieuwe toevoeging aan een belangwekkend zwart theaterrepertoire. De Volkskrant sprak met twee van de makers, regisseur Romana Vrede en producent Ellen Tjon A Meeuw, die biculturele verhalen naar het grote podium willen brengen. ‘Het is een verademing om eindelijk met een groep mensen te kunnen werken die allemaal op mij lijken’, zegt Vrede. ‘Dat creëert een ongekende vanzelfsprekendheid. We herkennen elkaars verhalen en ervaren dat bepaalde worstelingen geen individuele sores zijn. Voor witte theatermensen is dit hun dagelijkse, comfortabele biotoop. Voor ons niet. Daarom voelt dit als een warm bad.’ ‘Nadat Esther het personage Travis een stem gaf en Romana hem tot leven brengt op toneel, geeft Alida als artistiek directeur van Theater Rotterdam hem nu een warm thuis in de grote zaal’, vat Tjon A Meeuw de samenwerking van het vijftal samen. ‘Het is zo belangrijk dat Alida deze handschoen bij dit grote theater oppakt’, vult Vrede aan. ‘Als makers kunnen wij daardoor uitpakken. De hele familie van Travis komt langs op toneel: de levenden en de doden. Zelfs Hansberry lijkt als personage in te breken. ‘De Schrijfster’ wil weten hoe het haar personages anno 2023 vergaat. Zo brengen we een belangrijk gesprek op gang tussen verschillende generaties. In ons familie-epos gaan verleden, heden, toekomst, fictie en non-fictie een spiritueel verbond aan. Dat is de kracht van relevant theater.’
3. De Sociëteit – NPO 2 - Interview met Romana Vrede en Ruurt De Maesschalck
+
+
= € 25,00
(excl. € 3,25 boekingskosten per boeking)
wo 12 april 2023 Grote zaal
20:00 - 21:50 uur
Last van een ochtendhumeur? Soms een hekel aan alles en iedereen? Dan ben je toe aan deze Mission Molière, een radicale bewerking van de Franse komedie De Mensenhater. Over humor en hypocrisie.
Meer info »
Een hypermoderne Shakespeare over de gespannen verhouding tussen volk en politiek. Coriolanus stelt zich verkiesbaar voor het hoogste ambt, maar haar politieke vijanden hitsen de burgers op.
Meer info »