Fluitlessen
De fluitlessen zijn voor alle leeftijden. Er zijn leerlingen die beginnen wanneer ze 4 jaar zijn maar ook wanneer ze 78 jaar zijn! Leeftijd maakt niet zoveel uit voor fluitspelen. Je motivatie is veel belangrijker.
Muziek maken is een combinatie van luisteren en spelen. Je moet de fluit weten te bespelen en daarnaast moeten je oren zich ook ontwikkelen. Op dit moment ben ik bezig voor het luisteren apart lesmateriaal te maken, deels in spelvorm.
Belangrijke uitgangspunten in de lessen van Nicole:
De lessen zijn individueel of in groepen tot maximaal 3 leerlingen. Naast deze lessen geef ik extra groepslessen om bepaalde thema's uit te diepen. Deze lessen zijn vrijwillig te volgen. Ook zijn er gelegenheden om voor te spelen en houdt Nicole je op de hoogte van wat er in fluitspelend Nederland gebeurt.
Voor zeer jonge kinderen, 4 en 5 jaar, gebruikt zij in de Suzuki-methode. Deze is speciaal ontwikkeld om jonge kinderen een instrument te leren bespelen. Voorwaarde is dat de ouder mee doet thuis met spelen en aanwezig is tijdens de lessen. Lees meer over de Suzuki-methode.
Tot slot maar zeker zo belangrijk: enthousiasme, verbeeldingskracht, doorzettingsvermogen en plezier!
Donderdag
Jongeren en volwassenen
Nicole Schmaloer
Fluitspelen is het heerlijkste dat er is: een mooi instrument waarbij je zelf veel invloed hebt op de klank. De klank verwarmt mijn hart en het voelen van de adem doet mij goed. Het maakt dat ik leef!
Ik heb een lange muzikale weg achter de rug. Het begon op mijn negende als een houvast in mijn leven. De buitenwereld begreep ik niet zo goed. Daarom was ik veel van mijn tijd met muziek bezig. Als vanzelf volgde het conservatorium. Daar liep niet alles van een leien dakje. Ik moest hard aan de bak. Op het meest onhandige moment, namelijk mijn examenjaar, kwam ik er achter dat ik op die manier niet wilde spelen. Maar vooruit, je moet wel examen doen.
Na het examen begon de zoektocht naar wie ik eigenlijk ben op die fluit. Hoe klinkt Nicole? Dat is wat anders dan hoe speel je fluit. Ruim 20 jaar later is veel veranderd en komt de klank meer uit mijzelf, niet alleen als gevolg van het toepassen van een bepaalde techniek zoals voorheen. De klank vrij laten in jezelf geeft je fluitspel vleugels, geeft het ruimte. Dit alles heb ik kunnen ontwikkelen door o.a. meditatie - cursussen zelfontwikkeling - opleiding Adem- en Ontspanningstherapie - opleiding Suzukimethode dwarsfluit - opleiding Klank en Pedagogiek - kennismaking met de klank van fluitist Emmanuel Pahud.
Mijn uitgangspunt bij het lesgeven is de leerling en niet het instrument. Ik ontkom niet aan bepaalde technieken zoals houding en ademsteun, die zijn nodig om goed te kunnen fluitspelen. Wel kijk ik per leerling op welke manier hij of zij zich hierin kan en wil ontwikkelen. Vrij spelen vanuit vertrouwen in je eigen spel is te omschrijven als mijn visie op fluit spelen en fluitonderwijs.
Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk alle disciplines:
- Muziek
- Koren, orkesten & ensembles
- Dans & beweging
- Beeldende kunst
- Theater
- Bewegingskunst
- Schrijven
- Persoonlijke ontwikkeling
Ben je als docent, workshop- of cursistenleider op zoek naar geschikte ruimte voor je lessen en activiteiten stuur een mail naar charell@deventerschouwburg.nl.