Deventer Schouwburg biedt een uniek musicaltraject voor groep 8. Het is een samenwerking waarbij scholen elkaar ondersteunen bij techniek, decor en de voorbereiding van hun eindmusical.
Scholen helpen elkaar met choreografie, decorbouw en de werkwijze achter de schermen. Deventer Schouwburg ondersteunt daarbij met een professioneel lichtplan, advies en een rondleiding voor de leerlingen. Daarnaast krijgen de kinderen en hun leerkrachten een workshop en regie-advies, waardoor de eindmusical naar een hoger niveau wordt getild.
Groep 8 van J.A. de Vullerschool in Gorssel deed mee aan het musicaltraject. Martijn Koene is leerkracht van groep 8 en vertelt over de eindmusical: “We beginnen met het uitzoeken van het script. Dat is niet altijd de nieuwste musical, want we kijken echt naar welk verhaal past bij de kinderen van dit jaar.”
Daarna start een intensief traject: rollen verdelen, decor bedenken, oefenen. “Na de meivakantie beginnen we met oefenen. Eerst met boekjes, daarna steeds meer zonder. Halverwege starten we met het bouwen van het decor. In 10 weken gaan we van niets tot het eindresultaat. En dat is naar mijn mening heel goed gelukt.”
De achtstegroepers vinden het best spannend. Meester Martijn merkt dat ook. “Als bij binnenkomst de eerste vraag is waar de wc is, dan weet je wel genoeg. Als straks het licht aangaat en de eerste scènes gespeeld zijn, dan is het goed.”
“Ik vind het een beetje spannend om de musical te gaan spelen, maar vooral heel erg leuk,” zegt Gijs, die Frits Flater speelt in ‘De Leukste Musical Ever’. Lot – of Lady Cash - vult hem aan: “De grote zaal, spelen voor mensen die je niet kent, je eigen familie; dat is wel een beetje spannend. Ik voel ook wel een beetje spanning of ik m’n tekst niet vergeet. Ik hoop dat het gewoon goed gaat.”
Gijs heeft er alle vertrouwen in. “Ik denk dat het gewoon helemaal goed gaat. We zijn tien weken met de musical bezig geweest. Elke week gingen we meerdere keren oefenen. En het publiek weet toch niet of je een foutje maakt.”
Lot straalt: “We spelen vanavond voor ongeveer 400 mensen. Dat is wel heel bijzonder. We hebben er allemaal heel veel zin in.”
Voor meester Martijn is het proces een feest. “Je trekt kinderen over een streep. Bijvoorbeeld kinderen die normaal op de achtergrond blijven, pakken nu de hoofdrol. Dat zijn hele leuke dingen om te ontdekken in zo’n musical.”
Hij neemt de kinderen ook mee in zijn passie: bouwen. “Er ontstaat een idee, dat wordt getekend op een blaadje en vervolgens gaan we aan de slag. Ik leer ze hoe een boormachine werkt, hoe je afmeet, hoe je een decoupeerzaag gebruikt.”
De musical is niet alleen leuk, maar ook leerzaam. “Ze leren zoveel verschillende vaardigheden. Ze worden meegenomen in elk aspect en raken heel betrokken. Daar worden ze niet alleen zelfstandig van, maar ook heel creatief.”
De meeste scholen voeren de musical op in de aula of gymzaal. De Vullerschool pakt het anders aan. “Het is ontstaan in de coronatijd, toen wij niet genoeg ruimte hadden maar de schouwburg wel. Dit bleek zo’n mooi concept, dat we na corona hebben gekeken of dit haalbaar was voor onze school. Met wat hulp en de acties van de kinderen is dat gelukkig het geval,” zegt meester Martijn.
Om geld in te zamelen voor de bijzondere locatie, richtten de kinderen miniondernemingen op. “We moesten een groepje maken en een naam bedenken. Daarna bedenken wat we wilden verkopen,” legt Gijs uit. “We rekenden uit wat de inkoop zou kosten en voor hoeveel we het dan zouden verkopen.”
“We hebben een middag een markt gehouden in het dorp. Ik verkocht koele drankjes en koekjes. Dat ging heel goed,” zegt Lot trots. Gijs vult aan: “We hadden uiteindelijk ruim €460 winst, dus dat was lekker meegenomen.”
Martijn is trots: “Het is gewoon heel leuk om het jaar zo af te sluiten. Het geeft echt een extra lading voor de kinderen. Ze spelen in een prachtige grote zaal en mogen uitnodigen wie ze willen. Dat maakt het zo waardevol.”
“En de techniek hebben ze bij de Deventer Schouwburg echt goed voor elkaar. We treden met 35 kinderen op en ze zijn allemaal verstaanbaar. Sinds we de musical in de Deventer Schouwburg opvoeren, is het geluid top en komen de liedjes veel beter naar voren. Het licht en de digitale achtergrond maken het plaatje compleet. Het is nu echt af! Alles bij elkaar is dit gewoon een hele mooie afsluiting van tien weken bijzonder onderwijs.”