toneel

De Warme Winkel

Villa Europa


do 23 oktober 2025   Kleine zaal

20:30 uur

Verkoop start di 27 mei 10:00


Op 22 februari 1942 pleegt Stefan Zweig samen met zijn vrouw zelfmoord in Brazilië. De meest gelezen, meest vertaalde en één van de meest productieve schrijvers van zijn tijd heeft kort voor zijn dood zijn herinneringen opgetekend aan een wereld die op het punt stond te verdwijnen. Het postuum verschenen autobiografische De wereld van gisteren – herinneringen van een Europeaan geeft een indrukwekkend beeld van het oude Europa waarmee Zweig zich als (geassimileerde) jood, geëngageerd schrijver en humanist sterk verbonden voelde. Zijn laatste werk vormt de basis van de voorstelling Villa Europa.

De roep om de Europese defensie te versterken wordt luider en luider maar wat verdedigt Europa eigenlijk als het zichzelf verdedigt? Onverdraagzaamheid neemt toe op ons Europees continent, extreemrechts wint in veel landen terrein en tegenstanders zoeken machteloos naar manieren om het tij te keren. In elke strijd heb je helden en verhalen nodig. Als antwoord op de gure populistische winden en de dreigende oorlogsgeluiden brengt De Warme Winkel de bejubelde voorstelling 'Villa Europa' na 16 jaar terug op de planken.

In de zowel hilarische als diep trieste voorstelling verhouden twee nerds zich tot Stefan Zweig, zoals hij zich tot de culturele en humanistische erfenis van Europa verhield.

Stefan Zweig was een meesterverteller en een bijzonder scherpzinnig waarnemer en ontleder van de menselijke natuur. Met een ongelofelijk gevoel voor structuur en timing sleept hij zelfs de ergste analyticus mee in de avonturen, gedachten en motieven van zijn personages. Voor zijn rol in 'Villa Europa' werd Vincent Rietveld genomineerd voor de Vergulde Gysbreght.

Website: De Warme Winkel

Concept: Mara van Vlijmen, Vincent Rietveld

Spel: Laura De Geest, Vincent Rietveld

Eindregie: Mara van Vlijmen, Jos Thie (2009)

Muziek: Remco de Jong, Florentijn Boddendijk

Lichtontwerp: Prem Scholte Albers

Remake decor: Juul Dekker

Marketing en communicatie: Lisa Groot

Foto: Sofie Knijff

“Het is die dubbelzinnigheid, die Villa Europa tot zo’n gave voorstelling maakt." | Parool

“Geestig en fris rondtollen door de gekweldheid van Stefan Zweig.”  | Trouw

“Ik hield mijn adem in genoot.” | De Groene Amsterdammer

"Originele enscenering van de brute clash tussen Zweigs verfijnde kunst en de typische tegendraadse stijl van de groep." | Volkskrant

De Warme Winkel wordt nationaal en internationaal geroemd om hun geestige, brutale en intelligente voorstellingen. Zo plagieerden zij integraal Café Müller van Pina Bausch in De Warme Winkel speelt De Warme Winkel, zetten ze het (seksuele) identiteitsdebat op scherp in Lady Chatterley’s Lover en Brideshead Revisited, verpulverden ze bezoekersrecords en auto’s in het Amsterdamse Bostheater met De Drie Musketiers en Het Zomeroffer, deelden ze het podium met reality-tv-sterren uit Temptation Island en Ex on the Beach in Een oprechte ode aan de Ironie, gooiden ze hoge ogen met hun voorstellingen over de klimaatcrisis. In 2023 werden ze met hun eerste Duitse voorstelling Der Bus nach Dachau geselecteerd door het prestigieuze Berlijnse Theatertreffen als 1 van de 10 beste voorstellingen van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Middenin de eerste lockdown bouwden ze in Amsterdam het Peepshow Palace, een coronaproof theater waar publiek in een gedesinfecteerde privécabine meer dan 120 voorstellingen en concerten kon zien en in 2022 openden ze samen met BOG. collectie theaterbroedplaats De Sloot: een werkplaats voor theatermakers met twee zalen, meerdere repetitieruimtes en een groot café/restaurant. Ook hebben ze in 2022 de discussie over de structuur van het podiumkunstenlandschap op scherp gezet door de naam toneelgroep Amsterdam (tijdelijk) toe te eigenen, de oude naam van het grootste gezelschap van Nederland. De harde kern van De Warme Winkel bestaat uit Ward Weemhoff en Vincent Rietveld, maar daaromheen cirkelen een hoop verwanten die ook deel zijn van het DNA van de groep.

Pers over De Warme Winkel

"De spannendste en consistent interessantste theatergroep van Nederland." | Het Parool

“De eigenzinnigst denkbare theatergroep” | De Volkskrant

“Een theatergroep die je voorgoed in je hart sluit.” | De Telegraaf

“Al jaren het relevantste theatergezelschap uit Nederland.” | De Standaard

"Onvervalst highbrow, maar tegelijk toegankelijk en aanstekelijk, dankzij hun humor, ironie en zelfspot." | NRC

Ook interessant voor jou: