klassiek

BREZZA | Oude Muziek

Rinaldo intiem


vr 6 februari 2026   Penninckshuis

20:15 uur

Bestel snel


Een hit uit 1720 in een couturejasje: BREZZA herneemt Händels opera Rinaldo in een intieme bezetting van vijf.

De musici, die in 2024 de Publieksprijs én de Festival Oude Muziek Utrecht-prijs wonnen tijdens het Internationaal Van Wassenaer Concours, lieten zich inspireren door een historische vondst in Den Haag: operahits van Georg Friedrich Händel door tijdgenoten bewerkt tot kamermuziek. BREZZA presenteert de opera in zakformaat, waarin de viola da gamba de menselijke stem naar de kroon steekt.

Website: Oude Muziek - Deventer

Pablo Gigosos: traverso, piccolo

Marina Cabello del Castillo: viola da gamba

Pablo Pérez: cello

Christian Velasco: barokgitaar, aartsluit

Rafaela Salgado: klavecimbel

Georg Friederich Händel 1685-1759 / arr. BREZZA

Ouverture

Aria: ‘Combatti da forte’

Aria: ‘No, no che quest’alma’

Aria: ‘Furie terribili’

Aria: ‘Cara sposa, amante cara’

Aria: ‘Il vostro maggio’

Aria: ‘Lascia ch’io pianga’

Aria: ‘Ah, crudel, il pianto mio’

Aria: ‘Vo’far guerra’

Sinfonia

Battaglia

(uit: Rinaldo, HWV 7, 1711)

BREZZA, opgericht tijdens het verblijf van haar leden aan de Schola Cantorum Basiliensis, is een veelzijdig ensemble dat gespecialiseerd is in historisch geïnformeerde uitvoeringen van zeventiende- en achttiende-eeuwse muziek. Dit omvat het hele repertoire voor fluit en basso continuo, triosonates, en arrangementen van de musici zelf. De combinatie van drie instrumenten (viola da gamba, traverso en klavecimbel) speelt een cruciale rol. Het gebruik van originele instrumenten of replica’s en een grondige studie van de uitvoeringspraktijk aan de hand van verschillende verhandelingen en bronnen zijn ingrediënten voor het hoofddoel van BREZZA: een uitvoering bereiken die zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke opvatting van elke componist ligt.

About Brezza
Founded during its members' time at the Schola Cantorum Basiliensis, BREZZA is a versatile ensemble specialising in historically informed performances of seventeenth- and eighteenth-century music. This includes the entire repertoire for flute and basso continuo, trio sonatas and self-made arrangements. The combination of three instruments (viola da gamba, traverso and harpsichord) plays a crucial role. The use of original instruments or their replicas and a thorough study of performance practice using various treatises and sources are ingredients for BREZZA's main goal: to achieve a performance as close as possible to each composer's original conception.

Ook interessant voor jou: